Nu har vi halvtid!


Ja, Nu är halva graviditeten gjord, och det skrämmer mig lite. Det har ju gått så fruktansvärt fort, kommer resterande del gå lika fort? Då är jag Mamma snart.
Mina tankar kring förlossningen har också börjat snurra runt, det skrämmer mig lite men jag vet att jag kommer klara det bra, kommer nog vara så pass taggad att få ut honom =)

Kan även medela er att nu har han börjat sparka, och det rejält! Vi kände dom första sparkarna i Lördags kväll när vi hade gått och lagt oss! Det är sååå mysigt. Rätt vad det är så känner man hur han ändrar läge, eller sträcker på sig och passar på att ge mamma en spark! =)


Ikväll var vi och skrev på alla papper för försäljningen av lägenheten här i Gävle. Så nu är det avklarat. Nu ska vi bara packa och flytta! Vi får nog komma in i huset tidigare än bestämt också, så nu är det inte många veckor kvar här nere *Skönt*


Nu ska ni få lite bilder och info om Vecka 20! :)

 




Vecka 20


Mamma

Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor.

Om du tidigare har fött barn känner du nog fosterrörelser - det kan du ha gjort i en eller två veckor.

Livmodern når i höjd till naveln. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Om du väntar tvillingar når livmodern oftast redan nu nästan till mitt emellan navel och nedersta revbenet. Som blivande tvillingmamma bör du försöka ta det extra lugnt nu sista halvan av graviditeten. Vad som är bäst för just dig kan du diskutera med din barnmorska på din mödravårdsmottagning.

Många gravida kvinnor använder alternativa läkemedel mot olika åkommor, eller för att kunna slappna av, till exempel örtmedicin. Vanligtvis är det ofarligt, men diskutera med din barnmorska innan du börjar ta det.

Barn

I vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.

image194

Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet.

Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.

Pappa

Nu kan du kanske se barnets rörelser under huden på magen. Är det en pojke eller flicka? I folkmun säger man att om den blivande mamman är sugen på något sött så väntar ni en pojke är hon däremot sugen på något surt så är det en flicka.


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Men Darling vad du växer! Han kommer vara en stor klump när han väl trycker sig ut!

Postat av: Frida

Åhh va mysigt din tjocksmock! :) Jag blir faktiskt avis, hur jobbigt och ont allt än må ha varit så var det galet mysigt att vara gravid, och man glömmer det dåliga SÅ fort! Och JA, resten av tiden går lika fort! :) Snart har du din älskling i famnen och det är helt underbart vill jag lova och värt allt! :) Kram kram

2008-02-26 @ 22:42:17
URL: http://bsomibaby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback