Ett Nytt År med Nya Upplevelser!


Hej Allihopa!
Nu är man hemma i Sundsvall igen, efter ett par dagar uppe i Åre-Land.
Vi har verkligen haft det toppen! Myst och bara umgåts med nära och kära.
Varit på Holiday club med Mamma och badat och bastat m.m.

Nyårsafton var lugn för min del, Vi åt 3 rätters middag allihopa, Jag,robert,mamma,pappa, Syster och hennes pojkvän Johan. Vid tolvslaget sköt vi raketer och dom skålade in det nya året med skumpa och jag med julmust.
Precis som det ska vara! =)

Vi blir kvar i Sundsvall den här veckan, Vi ska förmodligen vara lite ute i Skrängstabodarna och bara ta hand om varandra (plus att jag måste börja promenixa) =)

också har vi magen då såklart, Den växer för varje dag känns det som, vissa dagar känner jag mig mer gravid än andra pga att magen sväller. Men jag börjar må MYCKET MYCKET bättre i min graviditet nu, inte alls lika trött och knappt någon illamående känsla, Och det är mycket skönt!!! =)

Sen så har Jag och robert bestämt oss för att ta reda på vilket kön bebben har, Så det får vi väl veta när ultraljudet görs! hihi =)


Här kommer lite bilder och info om min graviditet just nu.

Ni får klistra in den här länken =)

http://babystrology.com/tickers/baby-ticker-glass.swf?parent=Anna&year=2008&month=7&day=20&babycount=1

image130


Mamma

För de flesta börjar illamående och trötthet gradvis att avta. Det är mycket individuellt men för de flesta slutar illamåendet kring vecka 12. Även om tröttheten inte försvinner blir den åtminstone mindre uttalad då.

De flesta har nu blivit inskrivna hos sin barnmorska. Tidpunkten när man blir inskriven hos barnmorska varierar över landet och styrs till stor del av belastningen på barnmorskorna på din hemort. Om du är 35 år eller äldre, eller uppger ärftlig sjukdom i släkten får du alltid en tid så att du hinner diskutera fosterdiagnostik innan det är för sent. Om det förekommer diabetes hos dina föräldrar eller syskon har man förmodligen tagit ett blodsockervärde eller så har du genomgått en sockerbelastning.



Barn

I vecka 12 är barnet stort som mammas lillfinger, i medeltal 5,8 cm från hjässa till stjärt - utsträckt ungefär 9 cm långt och väger runt 40 gram.

image129

Nu finns grunden lagd till alla kroppens organ och en period av kraftig tillväxt tar sin början. Ögonlocken börjar växa samman med varandra. Halsen blir längre och rakare och hakan ligger inte längre an mot bröstet. Barnet kan vrida på huvudet. Han eller hon öppnar och stänger munnen, suger in fostervatten och sväljer. Läs mer om fostrets utveckling!



Pappa

Om ni inte har gjort det tidigare, är dags för det första besöket hos barnmorskan på mödravårdcentralen. Att lyssna på ditt barns hjärtljud och se när barnmorskan undersöker magen kan göra graviditeten mer verklig. Barnmorskan är till för dig och din kvinna och kan svara på alla frågor. Ingen fråga är för konstig.





God fortsättning allihopa!
Skriver mer någon annan dag =)

Kommentarer
Postat av: hessel.blogg.se

vilken söt liten mage :) Vi ska också ta reda på kön så man kan planera osv! MYS! Vi får reda på om en vecka! :D God fortsättning!

2008-01-02 @ 10:43:14
Postat av: Frida

Plutt mage! :)

Postat av: Chris

Hej stumpan... vad nyfiken man blir ;) Söt liten tjockis mage du börjar få också. Avundsjukan hos mig växer! ;) hehe. Ses väl innan du åker till gävle? är hemma i s.vall nu jag med.. lunch imorgon kanske? ska ringa och höra med dig. PUSS!

2008-01-03 @ 15:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback