Svar till någon som inte delar min uppfattning

Jag följer (av ngn märklig anledning)din blogg dagligen, men har tills nu inte kommenterat ngt. Kände bara att jag blev lite fundersam över 2-3 saker efter de senaste tiden & speciellt gårdagens inlägg. Jag undrar om du verkligen anser att dagis kommer att kunna ge William den stimulans som han, enligt DIG behöver och som du (i form av hans mor) INTE kan ge honom? Han är väl trots allt bara dryga 1 år? Förstår inte hur man kan påstå att ett barn i den åldern mår bättre av att vara på dagis, än hemma med sin mor eller far, speciellt då du ska vara hemma på dagarna?? Personligen skulle jag aldrig låta ngn annan uppfostra mitt barn och låta dem få se honom/henne växa upp till en individ, då jag faktiskt själv har möjligheten att göra det, dvs vara hemma med barnet! Jag har uppfattat det som att du kommer att vara hemma, då William skall in på dagis. (Graviditet är inte en sjukdom, upplysningsvis!) Eller ska du jobba i väntan på bebis nr 2, eller blir du kanske sjukskriven? Får man ha barn på dagis om man inte är sjukskriven eller arbetssökande (mer än 15 timmar i det senast fallet??) Hur hade du tänkt att palla med 2 barn??! Då får ju william bara vara på dagis 15 timmar i veckan.... Och VAD är ett "dagisbarn"? Snälla förklara det för mig..för det begriper jag överhuvudtaget inte!!

Mvh Tvåbarnsmor som följer bloggen med spänning!

Hejsan! Antagligen läser du den för att den på n ågot sätt tilltalar dig, eller för att helt enkelt följa en annan mammas vardag, det är i varje fall därför jag går tillbaka och läser mina länkande bloggar, för det kan väl itne enbart vara för att läsa, eftersom du säger att du läser den dagligen.

Och nu ska du få svar på dina frågor. William är i november 1 år och 4 månader, vissa barn börjar innan som fyller 1 medans vissa (om man kan) är hemma tills dom är 1½. Så där förstår jag inte riktigt vad din fråga är? Jag tycker nämligen INTE att han är för LITEN för dagis. Han är en väldigt framåt och social liten kille som älskar att leka och utforska nya saker här i livet. Det jag menar med att han är ett "dagisbarn" är helt enkelt att han älskar allt som har med öppna förskolan/lekis/lekplatser/barnställen/babysång att göra. När vi kommer till ett sånt ställe ägnar han inte mig en minut, utan kutar gärna iväg själv och upptäcker nya saker.

Och självklart är inte en graviditet en sjukdom, som jag så väl vet. Eftersom jag redan varit det en gång och är nu snart halvvägs i denna. Däremot kanske man inte mår bra under hela graviditeten, och även om man gör det (jag gör det) så finns inte samma energi i kroppen, i varje fall inte hos mig, som när jag är ickegravid. Därför kanske inte jag klarar av att tillfredställa alla hans behovs som utbildade barnsköter eller barni hans egen ålder KAN varje minut av dygnets timmar. Och jag ser det verkligen inte som att jag låter någon annan uppfostra mitt barn och att jag  missar han uppväxt, pga att han ska gå på dagis 3 timmar om dagen. Vad har du för uppfattning människa?

Alltså. William kommer gå på dagis 3 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Jag är av den uppfattning att barn mår bra av stimulans. Jag vill inte att min son ska behöva sitta och stirra på mig när jag ammar,byter bajsblöja,och ammar igen, när han KAN få leka och lära sig saker, nångra timmar om dagen på ett dagis!

Sen om du tycker att det är MER okej att han skulle sitta hemma framför tvn och se på "Emil i lönneberga" eller liknande och leka med sina bilar, det fattar jag inte. Av dygnets 24 timmar kommer han vara ifrån mig/oss 3 timmar om dagen, och det gör oss alla gott!

 

Hör av dig om du behöver mer svar på tal, och tala även gärna om vem du är så kan jag kika igenom din blogg och se om jag kan "lära mig något om föräldraskap". För sånt tycks du veta alldeles perfekt mycket om!=)


Kommentarer
Postat av: En annan anonym

Det viktigaste jag lärt mig med mina två barn är att alla barn är olika. Min stora mår mycket bättre de dagar då han är på förskolan. Min lilla mår bättre de dagar han är på förskolan då hon får ro att både äta och sova i sin egen rytm.



Visst finns det barn som trivs att vara hemma och kan vänta. Men man känner sitt eget barn bäst. Du ska erbjuda ditt barn det bästa du kan utefter de förutsättningar du har och vad andra tycker spelar ingen roll. Fast jag retar också mig ibland på de som tycker att våra 15-timmars barn tar upp plats och får för sig att mina barn på något sätt inte är önskade eller prioriterade.

Kör på bara! Ni vet vad er kille behöver (även om det inte är samma sak som grannens unge behöver ;-) )

2009-10-22 @ 13:39:26
Postat av: Petra

Oj oj oj ... ja där gav du bra svar på tal anna. Jag själv lät Tyra börja på dagis när hon var 1 år. Och hon har utvecklats och gjort stora stora framsteg!! och hon älskar dagis, deras stimulans och deras sätt at jobba med barn är fantastiska. Den här mamman som nu kommenterade din blogg tycker hon att det är bättre om du skulle vänta tills två år då eller? kommer dom då inte att "uppfostra" han som hon så fint kallar det, är det bara när dom är runt året som dom blir "uppfostrad" av dagispersonalen?? den där människan verkar aldrig ha haft ett barn på dagis, jag vet av egen erfarenhet att det gör gott för dom. Jag vart tvungen att börja jobba eftersom att Johan och jag separerade och min f-penning var alddeles för låg för att vi skulle klara oss. Och idag är Tyra som vilken tvååring som helst. Du gör det så bra med William och du jag lovar dig han kommer att älska dagis ;) sköt om er... hoppas ni får det mysigt du och Robban- unna er massa egentid... Kram

Postat av: Jossan

Helt rätt Anna!



Lily är "bara" 1,2 år och har gått på dagis drygt 1 månad även fast jag är hemma och söker jobb...



Jag är inte gravid(vad jag vet) men känner ändå inte att jag kan ge henne allt det som dagis kan...



Våran barn går 5 timmar 3 dagar i veckan och jag känner verkligen inte att jag missar något!

Av 168 timmar som det är på en vecka är vi ifrån varandra 15, det känns faktiskt som en fis i rymden!

2009-10-22 @ 14:40:22
URL: http://innebandyfrun.blogg.se/
Postat av: Linda

Men herregu.. Folk har så lite att göra..



Ni är föräldrar till erat barn, ni om några borde veta vad som är bäst för erat barn. Jag tycker att ni gör ett bra val i att låta han gå på dagis 3 timmar i veckan.

2009-10-22 @ 15:01:39
URL: http://lindasigge.blogg.se/
Postat av: Theres

Att människor orkar!! Det är bra att du står på dig Anna och säger ifrån, bra svarat också!



Pedagogernas roll på förskolan är först och främst inte att uppfostra barnen. De ska finnas till för att stimulera barnen och utmana dem med anpassade aktiviteter utifrån barnens behov och för att inte tala om hur viktiga alla barn är för varandras lärande!



Som förälder FÅR man faktiskt känna att man inte räcker till, man är INTE en sämre människa och älskar sitt barn mindre för det. Jag stödjer Anna och Roberts beslut om förskola. Om möjligheten finns varför då inte ta till vara på den? Ni vet bäst om vad som passar ert barn!

2009-10-22 @ 16:56:44
Postat av: linda

men herre gud vilka människor det finns... neo började i september på dagis. 5 timmar mån-ons och han älskar det, han är en framåt liten kille som behöver få stimulans av barn i hans ålder. han mår super bra utav det. är han hemma en hel vecka då blir han rastlös och uttråkad, fast man är ut och leker, och hittar på saker... så dagis är bra det..på många sätt

2009-10-22 @ 17:17:28
URL: http://frupetterssons.blogg.se/
Postat av: Malin

Det är otroligt nyttigt för barnet att börja på dagis i tidig ålder! Jag jobbar själv på ett dagis och man ser att dom barn som har fått varit hemma längre och inte börjar på dagis förrens dom är 1½-2 år är det svårare att skolain. Dessutom behöver barnet få vara med andra barn och lära sig saker även i tidig ålder!



Och vi fröknar på dagis uppfostrar inga barn utan vi talar mer om vad som är fel och rätt i vissa lägen, dessutom lär vi barnen en massa saker.

2009-10-22 @ 18:26:45
Postat av: madde

Men oj vilken dum komntar måste jag säga!=) det är ju MÅNGA som sätter sina barn på dagis vid 1 år!!=) Sjkälv vill jag hålla mig längre ungrfär lika gammal som william är vill jag att lillan ska va när hon börjarpå dagis!:D

och det handlar ju inte om hela dagar ju!=)

tror de blir superbra för william och dig!!=)

2009-10-22 @ 21:21:26
URL: http://madeleinesophie.blogg.se/
Postat av: Camilla Franzén

Alltså, det kommer att låta astöntigt, men nu kommer jag göra en jämförelse med mina katter :P Jag har (hade) två katter som innekatter, varav den ena var ett j-vla dampbarn (jag vet att man inte ska säga så som skämt men jag kommer inte på nåt bättre ord) och den andra lugn. Den ena nöjer sig med hemmes lugn och vill bara ligga vid ett element och tvätta sig. Den andra vill leka, rusa, springa, bli stimulerad HELA tiden. Den första katten är en innekatt. Den andra är en utekatt. I "själen" alltså. Precis som DU själv som mor VET att William är ett "dagisbarn" och vad han behöver för stimulation. Min livliga katt visade missnöje genom att yla vid dörren nätterna i ändå, sluta vara rumsren med mera. Nu bor den katten på bondgård och mår bra. Den andra katten har fått vara ute med är livrädd och inte nyfiken och så vidare. Den SKA vara inne. En bedömning jag som deras "mamma" kan göra för man känner ju dem och gör det som är bäst för dem - vare sig det är att behålla katten eller lämna bort den. Man gör det som är bäst. Alltid. Särskilt för ett barn, sitt eget barn. Hade den här lugna katten varit ett barn kanske det barnet inte hade fått/behövt gått på dagis, än i alla fall ;)



Sen fattar jag inte att du aaalltid ska få tas med de här ANONYMA personerna som alltid ska lägga dig i ditt liv, men det blir väl så ju fler läsare man har, jag som skriver om min sjukdom och har typ bara 100 läsare får aldrig nåt sånt men ändå fick jag häromdan nån som tyckte att nejmen så som du skriver är det ju inte, så fungerar inte sjukhus blabla.. Ursäkta var det min eller din blogg eller? Är det mina eller någon annans upplevelser? Egentligen vill jag säga "ta inte åt dig" men det tror jag inte att du gör, såna där ska ha svar på tal och så är det bara. För det är uppenbart att personen bara mår gott av att få rätta någon lite - har någon det bra (som du ju har) så har vissa behovet av att vara lite sådär-fungerar-det-minsann-inte, som om man är naiv eller något. Och till sist vill jag bara säga.. Hör man inte själv hur fånig man låter när man påstår att 15 timmar i veckan är att låta någon annan uppfostra ens barn. Jag som knappt varit i närheten av ett barn fattar ju så mycket att det är bara nyttigt. Är det ens seriösa argument och princip så ska ju ungen stanna hemma från dagis, lekis och skolgång...

2009-10-22 @ 21:35:18
URL: http://camillafranzen.blogspot.com
Postat av: Bella

Mycket bra svar på tal Anna!

2009-10-23 @ 09:11:52
URL: http://bellasliv.blogg.se/
Postat av: pernilla

Dagis är GULD värt... Jag är en mycket bättre mamma då jag kan få lugn å ro nån timme på dan. Och det behövs!! STå pårej DU är värd all vila/lugn du kan få..

2009-10-23 @ 09:47:32
URL: http://pumzan.blogg.se/
Postat av: Kattis

Vilket pucko! Om du känner att W får ut mer av 15 timmar på dagis än 15h hemma så ska väl hon ge blanka fan i det! Du känner honom bäst och vet vad som är bäst för honom och för dig. tänk vad skönt att få vila tre timmar så har du massor av energi att busa med honom när han kommer hem! :) Jag får anonyma kommentarer om att jag är iväg på för mycket med min dotter på 4½mån, men hon behöver det. hon älskar kyrkis med barnen och sången och älskar affärer då hon kan ligga och titta på allt som vagnen rullar förbi. Hemma blir hon rastlös och less på alla olika saker. Ingen annan känner mitt barn bättre än mig. och ingen än du vet vad som är bäst för William.

2009-10-23 @ 16:12:47
URL: http://kattajonen.blogg.se/
Postat av: mia

Dagis är underbart!

Visst, ibland kan jag få lite skuldkänslor för att jag lämnar henne på dagis fast att jag är ledig, MEN jag vet ju att hon trivs som fisken i vattnet å får göra av med en massa kliande energi där, så why not egentligen? Sen är det ju helt fantastiskt att man kan sakna dom små liven så mycke att man efter 3 timmar inser att man nog måste hämta dom tidigare än man tänkt för det känns som man DÖR av saknad! Å dom dagarna är jag en mycke gladare & roligare mamma än när hon är hemma hela dan å klättrar & river & sliter i allt.... Lycka till me inskolningen å passa på å njuuuuut av lite lugn & ro :) Kram

2009-10-23 @ 16:56:07
URL: http://marinaevelina.blogg.se/
Postat av: Emelie

Herregud, barn tycker bara de är roligt att vara på dagis i några timmar. Nellie går på dagis och hon tycker de är roligt. Inge fel att ha barnen på dagis,men sen tänker folk olika, men då kan man vara tyst och bara läsa ist för att kommentera nått som dom inte ens har nått med att göra. De är inge fel alls att sätta william på dagis,de är bara skönt för han & för dig att vara själv i några timmar ;D

2009-10-24 @ 12:13:51
URL: http://emlix.blogg.se/
Postat av: Sussi Adrian Clara

Det är ju så olika på barn så man ska aldrig jämföra med andra. Sen har alla som jag träffat som jobbar på dagis sagt att barn som börjar då de är 1.5 har lättare att komma in i verksamheter än de barn som är inne i verksamheten för första gången som 3 åring. Ett barn som kommer att gå dagis är bättre att vänja in som liten.



Adrian är 3 o är hemma med oss ett halvår, han är en lugn kille som gänra leker rollek med sig själv och duktig på att vara ute o dona på. Men din lille som inte börjat med de än kanske skulle ha de lite svårare att sysselsätta sig själv hela tiden :) Sen säger ja de att han behöver ju absolut inte gå varje dag Adrian sen utan känner man en dag att nu är vi hemma o pysslar eller gör något roligt. Då har man det valet. När kommer man någonsin kunna välja de igen? Njut av sina barn säger jag, men se även till deras små intressen :)



Kram Sussi

2009-10-27 @ 14:41:09
Postat av: Nikita

åh vilka nötter de finns :S å alltid ska dem vara anonyma också.. du gav bra svar till den nöten iallafall.



Jag älskar dagis, och tycker dagis är så jävla bra!

Albin älskar dagis, jag får släpa honom därifrån,

han är trygg på dagis och mår bra av dagis, han lär sig, får stimulans och utveckling..

och man mår bra som mama av att få vara ifrån sina barn ibland även om man inte "måste" för att man jobbar som i mitt fall, de finns dagar då ja är ledig då albin får vara på dagis, tex han har roligare där än att följa me mig på willys å storhandla mat..



jag skulle kunna diskutera dagis i all evighet med folk som är emot dagis, jag fattar inte varför vissa får för sig att dagis är dåligt?



william kommer säkerligen trivas utmärkt på dagis!

lycka till!!

2009-10-27 @ 21:28:15
URL: http://nikital.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback