Äntligen, Äntligen!


Äntligen kan jag skriva om det som snurrar runt i mina tankar hela dagarna,
Äntligen kan jag få visa hur lycklig jag är och hur mycket kärlek jag känner!

Hur skriver man den här meningen?
Jag vet inte vilka ord jag ska använda, för ord kan nog inte beskriva det jag inom mig känner.
Jag är Gravid!

Det har varit himla jobbigt att vara tyst dessa veckor som har passerat.
Jag har bara velat skrika rätt ut av lycka, men med tanke på allt som kan hända m.m. så bestämde vi att vara tyst så länge som vi kunde. 

Jag berättade för min Mamma och min Pappa så fort jag fick ett + på stickan, Men det är ju en sak, Sina egna föräldrar. Roberts föräldrar har inte vetat och inte heller mina syskon.
Men i helgen berättade vi för Robbans familj att vi är gravid.
Vi hade beställt 2 st T-shirts på internet som man fick designa alldeles själva, så vi skrev "Farmor" på Karins och "Farfar" på Haralds! Lite paff blev dom allt! =)


Så nu mina vänner ska jag ta och berätta för er varför jag varit lite "off" och osocial på sista tiden,
Jag har mått pjuuuuk och pjääk. Jag har varit kroniskt trött och illamående hela dagarna och spytt mängder.
Har inte haft någon som helst ork till att ringa och samtala, Så jag ber så hemskt mycket om ursäkt! =)

Inte bara det, Kroppen förändras för varje dag känns det som, Brösten känns enorma, Magen är svullen och pekar utåt. Men allt detta för något så otroligt vackert.
Jag längtar tills jag har den lilla i min famn,

I Torsdags var jag hos MVC för första gången och :
Fick världens bästa Barnmorska, Eva. Henne kommer jag trivas med.
Vi surrade om allt möjligt, tog lite tester och bestämde att jag skulle boka tid för ultraljud i början av Januari :)
Åh!! Det är ju hur snart som helst.
Nästa gång jag träffar henne är 8 Januari, Känns hur bra som helst!

 

Här får ni lite information om vilket stadium jag befinner mig i :

Vecka 10

Mamma

Du kan märka att kroppen svullnar lite överallt och det kan påverka olika kroppsfunktioner som du kan uppleva som "onormala". Väggar och slemhinnor i magsäck och tarmar svullnar, födan passerar långsammare genom matsmältningskanalen och det samlas mer gas i tarmarna. Magen putar och det är inte ovanligt att du och din omgivning upplever det som om du är längre gången i graviditeten än vad som är fallet. Du kan också känna av att du blir proppmätt alldeles plötsligt, och det beror på att maten stannar dubbelt så länge i magsäcken som i vanliga fall.

Barn

Under vecka 10 ökar längden från hjässa till stjärt i medeltal till 3,6 cm

image123

Ansiktet börjar anta mänskliga drag även om ögonen fortfarande sitter långt ifrån varandra ute på sidorna av skallen. Nästippen syns tydligt liksom munnen.
Armarna börjar böjas i armbågarna och benen i knävecken. Händerna är lätt kupade och i början av vecka 10 börjar man kunna se på fötterna var tårna ska komma och de syns åtskilda i slutet av veckan. Såväl händerna som fötterna kan mötas. Mot slutet av perioden blir rörelserna mer kraftfulla och fostret kan börja ändra läge. Barnet kan redan nu börja hicka, vilket betyder att diafragmamuskulaturen är tämligen väl utvecklad. Navelsträngen fäster långt ner på buken.
De vävnader som ska bli skelett börjar omvandlas till brosk och ben. Tarmen börjar bli ihålig som ett rör. De yttre könsorganen är tämligen väl utvecklade, men man kan ännu inte se om det är en pojke eller flicka.Sköldkörteln (tyreoidea) börjar redan i vecka 10 utsöndra ett hormon (tyroxin) som är viktigt för cellernas energiomsättning.
Känseln börjar utvecklas och barnet kan reagera på beröring



Nu ska jag krypa ner under en filt och lägga handen på magen och känna livet inom mig växa,

All kärlek!


Kommentarer
Postat av: Frida

Grattis, vad roligt! :) Fast jag tror jag läste det för ett tag sen i en kommentar på Hessels blogg! :)
Men grattis igen!

Postat av: Matsdotter

Jag får gratulera i dubbel bemärkelse! :D

2007-12-16 @ 23:47:44
URL: http://matsdotter.blogg.se
Postat av: Louise

GRATTIS!!!!!!!! gud va spännande.. ;) nu kommer jag verkligen följa din blogg..;)
själv ska jag ner till storasyster över jul och snutta på nyfödda bebben. som nu ha blivit 2 mån. helt otroligt va tiden går fort.
Lycka till med allt!

2007-12-17 @ 01:37:43
Postat av: Camilla

Men Gud Anna. Efter att ha följt ditt dagbokande/bloggande i fler år (haha, vad sjukt!) så måste jag säga Grattis! Till ALLT! :) Och lycka till nu.

2007-12-17 @ 11:32:09
URL: http://camillafranzen.blogspot.com/
Postat av: Anna L

Vill bara säga tack till er alla som skriver här, Tusen tack :) Jag kommer skriva (försöka aif) dagligen och berätta om diverse saker, Vi, Jag o robert är mycket lyckliga över att få bli föräldrar.

Tusen tack :)

2007-12-17 @ 13:09:01
Postat av: Cicci

Grattis Anna, till den kommande knodden =) Hoppas allt är bra!

2007-12-17 @ 23:07:34
URL: http://Cissan.webblogg.se
Postat av: Carrolixen

Åh Grattis Anna! , Kul att du också ska ha en liten !

2007-12-19 @ 06:19:06
URL: http://carrolixeen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback