Vecka 21 och tömmer lägenheten ;)



Åh vilken toppen dag detta är. Fick sova ut ordentligt i morse! Sååå skönt.
Sen kom älsklingen hem med lite lunch och efter det började jag packa saker i lådor, Och GUD vad fort det går.
Tror kanske jag packat ner för mycket? Hahaha... Har lämnat 2 tallrikar,2glas och bestick typ =)
Har inga prydnads saker kvar heller, lägenheten ser helt TOM ut =)

Nu har jag tagit mig en liten pause, Måste vara snäll mo plutten där inne så han inte får hjärtsnurp av all fixande =)

Och idag gick vi in i vecka 21, Alltså... Vi har MINDRE än halva graviditeten kvar. Åååh plutten kom till oss =)


lite info




Vecka 21


Mamma


Nu har du passerat mitten av graviditeten och livmodern växer till några tvärfingrar över naveln. Magen syns väl. Illamåendet och tröttheten har gått över.

I Sverige brukar barnmorskorna rekommendera ett extra järntillskott från mitten av graviditeten på 60-100 mg/dag. Det beror på att, även om du äter bra mat finns det risk för att du inte kan täcka det ökade järnbehovet, utan att tära på reserverna - och de kan behövas i samband med förlossning och amning.



Kuriosa!
Det går åt nästan en hink med persilja för att täcka dagsbehovet av järn då du är gravid.

Barn


I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g.


image204

Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött - om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.

Pappa

Du och den blivande mamman är framme vid de man i folkmun brukar kalla, "de hundra lyckliga dagarna".

Under graviditeten kommer även du som pappa att äta näringsriktig mat, inte bara proteiner och kolhydrater utan även vitaminer och mineraler.

Barnet och mammans mage börjar nu växa rejält. Det kan klia på magen då den tänjs ut. Smörj magen med hudlotion.

Tänk på att ditt barn nu kan känna smekningar och beröring på mammans mage.


Kommentarer
Postat av: Mathilda

Du verkar också ha haft mycket att stå i idag!
Gud va skönt att få flytta hem!!
Dom har ju ett hus till salu granne med er nu jag är hyffsat sugen kan jag säga! Det roliga är att Johan också är det :) Han började jobba idag så att ta lån ska väl inte vara några problem :P
Frågan är bara vad dom säger till mig:P hahha

Ja du vi är verkligen duktiga!
Men inte på att träffas.. söndag är enda dagen jag är ledig i helgen..

Föresten, har du kollat på Gossip Girl?

Jag ska försöka ha en bra dag på jobbet.. har sååååå himla tråkigt.
Ha en mysig kväll du iaf!

Kram!

2008-03-03 @ 18:06:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback