Härliga Måndag!



Goddagens alla läsare.
Som vanligt har jag varit väldigt väldigt dålig på att uppdatera här, Lovar mig själv varje gång att jag ska bli bättre ;o)
Sista tiden har väl varit ganska lugn. har börjat få sånna otroliga sammandragningar/förvärkar.
R fick tillslut ringa förlossningen och där fick vi det förklarat för oss. Vissa får otroliga sammandragningar sista tiden i graviditeten medans vissa bara har lätta sammandragningar. Så mitt gamla tempo får jag lägga på hyllan ett tag då jag inte ens kan ta en promenix utan att det sätter igång.... Känns otroligt tråkigt på något sätt...Jag blir rädd för att ens gå till bussen för att det kan sätta igång..
Så sista dagarna har varit upp och ner för mitt humör... Känner mig inte alls på topp, känner mig stor och klumpig och väntan känns så otrolig...Jag vet att man inte ska klaga för små saker men i bland måste man helt enkelt få klaga bara...


Hur som helst, Pojken som bor i magen mår jätte bra. Han har inte alls lika mycket utrymme som förut och det märks på sparkarna, eller rättare sagt buffarna som det mer är nu. Ibland känns det som han är påväg UT genom HUDEN :) Han är mysig och såååå efterlängtad.
Idag går vi in i vecka 32 och det börjar närmare sig med stoooooora steg :)

 




Mamma


Din livmoder börjar träna sig inför förlossningen med så kallade förvärkar.

Det är inte dålig kondition som gör att du flåsar. Lungorna tar stor plats i kroppen de sträcker sig från nyckelbenen ner till diafragman. Om du bara använder en del av lungkapaciteten när du andas undanhåller du kroppen det syre den behöver.



Om du var vältränad före graviditeten har du säkert kunnat hålla i gång med träning tämligen bra men nu blir det nog dags att dra ner något på takten.

I regel kan man träna med de metoder som inte är alltför påfrestande för lederna eller innebär ökad skaderisk - inga tävlingsmoment! Känns det riktigt och bra och inte gör ont är det som regel bra. Att cykla eller simma är mycket bra motion för dig som är gravid.


De flesta MVC erbjuder bara ett rutinmässigt ultraljud i vecka 17-18. Många kommer ändå på ytterligare ultraljudundersökningar, till exempel om barnmorskan misstänker att magen växer för fort eller för sakta. Vid några kliniker gör man en rutinmässig ultraljudundersökning också i graviditetsvecka 32.



Barn


I vecka 32 är medelkroppslängden 44 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2000 gr. Huvudets omkrets är 30 cm.

image312

Musklerna utvecklas och fett inlagras under huden. De flesta rynkorna i ansiktet är borta.
Barnet börjar få rundare former. Det är allt svårare för din baby att göra stora rörelser.
Fingertopparna har fått vassa naglar.




Nej nu ska jag ta mig en lång lång dusch sen funderar jag på att höra med R om vi kan ta en sväng på IKEA när han slutar jobba. Mamma va så söt i går och gav mig en summa pengar för att "ta hand om mig själv" och köpa mig något fint :)

Milia är bedårande :)
Hon är bara för för goooo!

    

Kommentarer
Postat av: Frida

Åhhh, vad magen växer... Spännande! Snart är den stora dagen här :D

Postat av: frida

hihi lilla annan. den stora magen ser ut att kunna dra omkull lilla dig :o)

2008-05-20 @ 19:09:02
URL: http://fridelixen.blogg.se
Postat av: Bella

Gud va söt hon är. Lilla hårbollen. =)

2008-05-21 @ 10:16:04
URL: http://foxysoliver.blogspot.com
Postat av: Bella

Jag håller med Frida btw. Ser ut som att magen skulle kunna få lilla dig att tippa. =)
Mysigt att läsa i bloggen iaf. Blir alldeles lycklig bara av att läsa och titta på alla fina magbilder.

2008-05-21 @ 10:17:16
URL: http://foxysoliver.blogspot.com
Postat av: Frida

Taaack så mycket. jo, jag fick mycket positiva reaktioner på håret :) Min kompis som är frisör gjorde det på mig... Vi tog små, små slingor, tvinnade, virade runt pinnkam, värmde med plattång... Tog ju bara (!) 6 timmar ;P

2008-05-21 @ 10:18:38
Postat av: Linn källström

Oj vad magen din växer :) läser din blogg så ofta jag kan och så ofta det är något uppdaterat =) verkligen roligt att läsa :)
Söt katt också förresten :)

Funderat ut något namn till bebben ?=)

2008-05-21 @ 11:21:45
URL: http://deeppurple.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback