Berättelsen om fantastiska Alba.


På läsares begäran tänkte jag berätta lite om våran hund Alba.
Endel kanske undrat om henne, för rätt vad de var så hade vi plötsligt en hund som heter Alba.

Det hela började med att R alltid alltid velat ha en hund. Han hade hund tidigare och saknade en kompanjon!
Under min graviditet så låg jag som många andra gravida timmar i sträck framför tv´n. Och en favoritkanal för mig är Animalplanet, tycker det är så rogivande att ligga och kika på. På den kanalen har dom ett program som heter Animal cops där man får se hur sååå många djur vanvårdas och har ett rent helvete.
Jag har ocks sagt förut att jag skulle kunna tänka mig att adoptera en hund istället för att skaffa valp (många tycker säkert det är lite konstigt för man vill vara med om "valp stadiet")

Hur som helst så satt vi en kväll och kika på internet på olika hjälp-organisationer och hittade
www.hundhjalpen.se
Och där, på första sidan var en bild på en liten vacker hund vid namn Alba. där det stod att hon var i stort behov av ett kärleksfullt hem. Vi blev kär.

Alba är en 3-årig tik från Rumänien, närmare bestämt Cernavoda. Där var Alba en så kallad "gatuhund" som blivit räddad och bodde i ett hundhägnad med 500 andra hundar. Alba gjorde många många försök till att rymma och blev därför placerad på en begränsad yta som dom så vackert skrev...i självaverket bodde hon stort sett i en kartong.

Vi mailade om Alba och sa att vi var jätte jätte intresserad och väntade ett par dagar på svar.
Vi gick in på sidan hela tiden för att se om den hade uppdaterats när det plötsligt stod att Alba nu flygits till Sverige och bodde hos en "tillfällig" familj i Gävle. Vi ringde då hundhjälpen och dom berättade att vi stod som första val för just Alba.
Dagen därpå åkte vi ner till Gävle för att se hur Alba var och om det skulle tänkas funka mellan oss.
Dom är noga när dom placerar hundarna så det ska verkligen kännas RÄTT.

Och när vi första gången såg Alba blev vi upp över öronen förälskade. Hon är helt enkelt underbar.
- kan tillägga att hon följde med oss hem samma dag! ;)


Och jag kan säg att jag inte ångrat en sekund att vi hämtade Alba. Smartare hund får man leta efter.
Hon är så kärleksfull och snäll. Och KLOK! Hon är som man ofta kallar sånna hundar "street-smart"
Har man lyckats överleve dom förhållanden hon har lyckats då är man klok.

Hon & våran katt är bästa bästa vänner och hon skyddar över William som om han vore hennes egna barn.
Om william skriker eller är ledsen och vi inte hunnit dit, så springer hon till oss för att "tala om" att något är fel hos  W och att vi ska gå dit.

När hon inte blivit klappad på ett tag eller när hon känner för lite kärlek, kommer hon och kraffsar med sina tassar på oss för att visa at hon vill ha, just lite kärlek!

Alla som träffar Alba blir kär. Hon är helt enkelt väldigt speciell!!



 Alba nere i Rumänien. Hon ser så liten och rädd ut......

 Alba och hennes kompis Milia.

 Alba hos min Mamma o pappa




Kommentarer
Postat av: Linn Källström

Vilken härlig hund ! jag blev kär av att bara titta på henne :)

2008-09-11 @ 15:01:14
Postat av: Frida

Ni har ett stort hjärta... jag blev så rörd och tårögd nu när jag läste det här..

Det är tur att det finns såna som ni :) Alba är en fin hund!

Postat av: Bella

Härligt att äntligen få höra historien om Alba. =) Skönt att det har funkar så bra.

2008-09-11 @ 15:42:51
URL: http://bellasliv.blogg.se/
Postat av: Bella

Härligt att äntligen få höra historien om Alba. =) Skönt att det har funkar så bra.

2008-09-11 @ 15:42:53
URL: http://bellasliv.blogg.se/
Postat av: mli

Vad glad jag blir att höra att ni har adopterat henne och sett till så hon har fått ett kärleksfullt hem!



När jag väl har lyckats övertala Johan om ett djur så ska den också adopteras.



Är man djurvän så är man :)

2008-09-11 @ 19:10:32
URL: http://mlish.se
Postat av: Marina

Nu kan jag sluta att fundera :) bra att det finns människor som ni. Jättefin hund verkligen. Kanon blogg oxå! kram

2008-09-11 @ 21:18:16
Postat av: Matsdotter

That´s Alba! :D



Hur är det med er annars då? William växerr förstår jag?

2008-09-12 @ 11:25:13
URL: http://matsdotter.blogg.se/
Postat av: Larissa

Oj vad hon ser rädd ut på första bilden, stackare. Öronen är båda bakåt!!

2008-09-12 @ 15:42:32
URL: http://larissao.blogg.se/
Postat av: Larissa

Jaha! Då fick jag reda på det :) Något jag inte visste!!

Ha det bra!!

2008-09-13 @ 11:23:20
URL: http://larissao.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback