Lite klagande från min sida..



Nu ska jag skriva ett inlägg som säkert  vissa bara kommer att fnysa åt men det struntar jag i.
Känner att jag måste få skriva av mig lite.

Jag är så fruktansvärt less på min vikt nedgång nu..Sen förlossningen har jag bara gått ner i vikt, dagligen.
Jag vägde 67 när jag for in på förlossningen och nu sitter jag här, precis 2 månader senare och väger 48 kg.
Jag vägde 47 kg när jag blev gravid och det är (tycker jag) alldeles för lite. En normalvikt för min längd ligger runt 54-55.
Och jag mår verkligen dåligt över detta. Många gånger har jag gråtit inför R för jag tycker inte jag ser ett dugg ut som en kvinna. Känner mig mer som en kille i kroppen. Under gravditeten sa alla till mig "Nu får du inte gå ner i vikt som du gjorde innen, du är så mycket finare med lite former" JA TACK JAG VET!

Därför är det inte så kul nu när jag väger 48, för allt som alla sa sitter kvar. Och som sagt, känner mig inte alls fin och "kvinnlig" för fem öre. Och ingenting fungerar ju? Jag äter o äter + saker som absolut inte är nyttigt.

Just nu sitter jag och väntar på att R ska komma hem, han åkte och köpte mat från MCdonalds åt mig nu. Försöker också äta ett mål väldigt sent, åt även 2 mackor för 1 timme sedan.
Funderar på att höra om det funkar med något slags kosttillskott eller liknande...

Någon som vet??

Endel säger att det enda som kommer funka är om jag slutar amma. Det vill jag ju helst inte, men jag vill inte heller må dåligt..


Vissa kämpar med övervikt, men jag kan lova er, att detta är minst lika jobbigt....

Kommentarer
Postat av: Loan

jo ja förstår ditt dilemma anna....



ja ha ju försökt gått upp i vikt sedan ivan, och de är många år nu, sakta men säkert ha ja lagt på mig några extrakilon, men som sagt det ha tagit flera år!!

ett tips är att köpa protein, styrketräna tungt, så får man upp volymen, former kommer då också på köpet.



inte många som förstår det där med hur det kan va så jobbigt med undervikt, men jag tror det är minst lika jobbigt att kämpa med som övervikt...

Postat av: Frida

förstår att det är jättejobbigt :( Gå in på en kosttillskotts butik och rådfråga där.. och ja, som Lois säger, börja träna kanske..? Man får ganska lätt muskler och dom väger ju :)

Lycka till!

2008-09-29 @ 22:00:19
URL: http://fridatorngren.blogg.se/
Postat av: Angen

precis, gå på hälsobutiken och fråga.

och bygg lite muskler..det går man verkligen upp i vikt av..de kan ja säga :P

tror jag gått upp 3-4 kilo i muskler bara i år pga att vi tränar så bra styrke träning i fotbollen nu..men de är ju en helt annan träning du ska träna..har du elr går du på något gym?

2008-09-29 @ 22:06:15
URL: http://angenf.blogg.se/
Postat av: Anna

Trots att vi gått i samma klass så känner jag inte alls dig. Och nu får du inte ta illa upp, jag menar inget illa, men jag har alltid tyckt att du verkar vara så säker på dig själv, nöjd och stolt för vem du är och hur du ser ut. Jag trodde inte du hade några som helst problem med dig själv. Men jag har precis samma problem som du. Med vikten. Jag vägde 44 när jag var 15, lyckades komma upp i hela 58 kg (!) när jag var 17-18 och sen rasade jag 11 kg. Ett tag vägde jag 46 kg, nu pendlar jag mellan 46,5 och 47 hela tiden. Jag är precis som dig, äter mycket och hela tiden och ABSOLUT INTE nyttigt! men ingenting händer och just det där att folk har sagt till mig med att jag ser "fräschare, finare och friskare ut" med några kilon till, känns inte alls kul när man tänker på det nu när man är tillbaks på ruta ett igen. Så jag förstår dig till fullo! Hoppas allt är bra annars, Anna!

2008-09-29 @ 22:07:37
URL: http://annamarie.bloggagratis.se
Postat av: mli

Jag sitter också och hoppas på att nått kilo ska stanna kvar efter graviditeten, men jag har en känsla av att jag som du kommer tappa allt på en gång typ.



För att gå upp i vikt så må du äta riktig mat, inte donken osv. Det ska vara 3 riktiga mål om dagen och mellanmål. Sen kan du ju även äta kosttillskott som dem andra har sagt och träna.



2008-09-30 @ 08:06:56
URL: http://mlish.se
Postat av: Anna L

Tack för alla svar. Känns "bra" att folk förstår vad man menar!



Fast det blir som sagt svårt att finna tid till att gymma och bygga muskler..Har tänkt tanken men vet bara inte vart jag ska hitta tiden? :(



Blir till att springa in på hälsokost! Tack allihopa! Ni är BÄST!

2008-09-30 @ 09:37:31
URL: http://www.annamariejosephine.blogg
Postat av: isas mamma

hej! jag hoppades oxå att kilona från graviditeten skulle stanna kvar men det gjorde dom såklart inte.. jag äter oxå mer än vad man ska för att gå uppmen det händer inget. :( såjag förstår dig. kram

2008-09-30 @ 09:55:50
URL: http://idaahansson.blogg.se/
Postat av: Angen

jag vet flera som tagit med sina bäbisar på gymmet =)

men det beror ju förstås på hur man känner själv, men börja med att träna lite hemma...köp hem hantlar och gör situps?

kan vara en bra början tills han blivit lite äldre så slipper du börja på ruta 1 då..har du en grund att bygga på!

äta riktig mat, sam kolla vad det finns för kosttillskott!

jag vet att de ska finnas något så man bygger muskler snabbare också!

hoppas du hittar ett bra sätt som passar dig!

2008-09-30 @ 10:02:28
URL: http://angenf.blogg.se/
Postat av: melinda

Har exakt samma problem Anna:/

tycker jag är försmal(och plattbystad)

känner mig oxå som en kille i kroppen..brukar säga samma sak som du skrev på slutet, de är lika jobbigt och inte kunna gå upp i vikt som ner, usch!

Hoppas du hittar en lösning, sköt om dig!

kraam melinda

2008-09-30 @ 10:51:57
URL: http://distantmemory.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag kan inte säga att jag förstår dig för de gör jag inte, för mitt problem är totalt de motsatta, jag har kvar 5 kg från min grav som envist har satt sig fast! Spelar ingen roll vad jag äter el hur mycket jag promenerar, jag går snarare bara upp i vikt. Men tänkte bara säga så här, jag tycker inte att du ska träna så mycket eller proppa i dig massa knepiga grejer innan du slutat amma. Du vet aldrig hur bäbisen mår på massa proteiner och sånt. Så mitt råd är att vänta tills du slutat att amma och ta tag i det då, du kanske har lättare att gå upp efter det också, då är de också mycket lättare för R att ha ha honom själv å så kan du gå och träna och samtidigt få lite egen tid :) Lycka till!

2008-09-30 @ 15:11:35
URL: http://blogg.hermertz.se
Postat av: Camilla

Hej Anna! Jag som har lätt att både gå upp och ner i vikt vet om att jag är lyckligt lottad, eftersom jag kan bestämma själv hur jag ska se ut i princip. Har man övervikt är det MYCKET enklare att göra nåt åt det, än om man har för hög förbränning (som du förmodligen har) och försöker gå upp i vikt. Jag har kompisar med det problemet. Mitt tips är att du försöker få tid hos en dietist, det är säkert väntetider där för det är det överallt inom vården och ditt problem anses nog inte vara "akut" kan jag tänka mig. Jag vet att de finns på sjukhuset, dock osäker hur det är om det finns på Vårdcentralen. Men en dietist vet precis hur du ska göra och kan också hjälpa dig lägga upp hur du ska äta och hur du ska träna osv. Anlednignen att jag tycker du ska gå till en dietist istället för till hälsokosten är för att går du in i en affär är det alltid människor som är inriktade på att sälja, även om de kanske är jätteduktiga på råd vill dom självklart sälja något till dig och kosttillskott kanske inte ens är det bästa för dig? Eller då är det så, men det vet dietisten! Jag vet ingenting om amning och det där, men du kan ju alltid prata med en dietist nu och sedan ta tag i det där med träning när du har tid och sådär. men då vet du iaf hur du ska göra tills dess. Lycka till!



2008-09-30 @ 17:54:35
URL: http://camillafranzen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Nej det är inte alls lika jobbigt som övervikt, jag har varit med om båda.

2008-09-30 @ 18:53:12
Postat av: carro

Jo, det är ju det. Amningen tar sååå otroligt mycket. Jag käkade godis, kakor, massa mat och dricka dagligen och ändå gick jag ner allt.

Du får kika efter lite kosttillskott eller något. Inte bra om du ska börja äta mcdonalds varje dag för att gå upp heller, det är ju inte hälsosamt.

Lycka till Anna, Kram C

2008-09-30 @ 19:17:42
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: carro

Jo, det är ju det. Amningen tar sååå otroligt mycket. Jag käkade godis, kakor, massa mat och dricka dagligen och ändå gick jag ner allt.

Du får kika efter lite kosttillskott eller något. Inte bra om du ska börja äta mcdonalds varje dag för att gå upp heller, det är ju inte hälsosamt.

Lycka till Anna, Kram C

2008-09-30 @ 19:17:46
URL: http://carr0n.blogg.se/
Postat av: Anna L

Anonym: Hur kan du säga så? Känner du mig? Vet du hur jag mår? Vet du hur jag reagerar över dessa saker? Vet DU hur jag mår när jag ser mig i spegeln? NEJ.



Tack för alla svar! det där med dietist lät faktiskt vettigt! Det ska jag ta tag i!

Tusen tack allihopa. Ni är bäst!

2008-09-30 @ 21:19:43
URL: http://www.annamariejosephine.blogg
Postat av: Anonym

ibutik.fcgi?funk=visaartikel&artnr=6318" rel="nofollow">http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIRibutik.fcgi?funk=visaartikel&artnr=6318



DÄR har du allt du behöver! Nej, men en bit på vägen i bästa fall åtminstone, för som sagt ovan så är det väntetider till diestister och dylikt.

Nu kanske det här inte fungerar för dig, men jag känner en tjej som lyckades gå från sjukligt smal till normal med hjälp av kolhydratsdrinkar, så det kanske är värt ett försök...?

Ett litet tips bara :)



Nu är jag anonym här, men jag har följt din blogg ett tag och måste säga att du gör ett kanonjobb med allt vad mammaliv och bloggliv är :)

2008-09-30 @ 21:46:24
Postat av: Frida

Hej AnnaPanna! :D Jag kan inte sätta mig in i hur du känner eftersom att jag har det tvärtom, men oavsett vilket problem man har med sin kropp, så sjunker ju självförtroendet om man inte trivs med sig själv.:( Inte alls kul!!

Men just nu tycker jag inte att du ska tänka så mycket på det. Fortsätt amma W och va den fina och bästa mamman du är, njut av denna underbara tid tillsammans för den kommer aldrig åter,och sen när han har vuxit på sig lite så kan du ta tag i vikten. Så tänker jag då det gäller Theo och mig!

Hoppas iaf att du kommer fram till den bästa lösningen för dig vännen! Kram

2008-09-30 @ 21:47:35
URL: http://bsomibaby.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hm, såg att länken inte fungerade nu...men "Carbo flex" heter produkten iaf. Går väl alltid att googla eller nåt ;P

2008-09-30 @ 21:48:10
Postat av: Sara

Vet vad du menar...Emmy är nu 1,2 år, och fram tills nu har jag vägt 39 kilo. Men NU har jag äntligen gått upp lite. =) Lycka till med vikten! Kram Sara

2008-10-01 @ 18:43:19
URL: http://acidangel.bloggagratis.se
Postat av: pernilla

Visst kan jag förstå att det är jobbigt vara underviktig men har du någonsinn varit riktigt överviktig då så du vet att det är lika jobbigt? kämpa på... det ska jag fast åt andra hållet :)

2008-10-02 @ 08:29:27
URL: http://pumzan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du tål ju inte att någon tycker något annat. Jag sade vad jag tyckte och en blogg är en egen diskussions sida man har och då ska man inte börja fnysa och bli arg för att någon har en annan åsikt. Skärpning.(Svara inte att jag ska sluta läsa utan lär dig istället,ta in andras erfarenhet för det är vad folk gör av dina. Du har förmodligen inte varit lika överviktig som jag så du har inte en aning om ifall det är lika jobbigt, som pernilla ovanför skrev).

2008-10-03 @ 00:10:42
Postat av: Camilla

Till anonym (den gnälliga alltså) visst kan man säga vad man vill i andras bloggar, men om man inte har någon konstruktiv kritik att komma med så förstår jag inte riktigt vitsen?



Ni som är överviktiga vet inte hur det är att vara underviktig, ni som är underviktiga vet inte hur det är att vara överviktig. Det hon säger är att det är förmodligen lika jobbigt! Och det är det också. Hennes problem är inte ett dugg mindre än för de som är överviktiga. Man kan heller inte jämföra problem. Hennes problem är lika stort för henne som en övervikt är för en överviktig.



Jag själv går som sagt både upp och ner väldigt lätt men jag vet inte hur det är för Anna eller för någon annan, för jag kan styra mitt. Jag vet dock hur det är att inte gilla sin kropp, och det går inte att jämföra sin egen dåliga självkänsla med andras.



Det spelar ingen som helst roll vilket som är jobbigast av övervikt och undervikt, det är ingen tävling. Det är inte den som har det jobbigast som vinner. Så lägg ner? Anna har heller aldrig påstått att hon har det jobbigare än någon annan. Jag däremot påstår att den som är överviktig kan med disciplin, dvs rätt kost och träning, gå ner i vikt. Jag säger inte att det är ENKELT, absolut inte. Men en som har så hög förbränning som aldrig kan gå upp i vikt, jag anser att det är, precis som Anna säger, MINST lika jobbigt, när kost och träning varken gör till eller från.



Båda problemen är stora. Punkt.

2008-10-03 @ 19:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback