Frågetajm.



Em:
Vad jobbar du med, eller är du arbetslös?

Innan jag blev gravid med William så pluggade jag på komvux nere i Gävle, och innan det så jobbade jag som personlig assistent här i Sundsvall. Har gått 3-årig linje på Omvårdnadsprogrammet och är Uska.




Jennie:
Hej, jag bara undrar varför de drar ut så på din förlossning? Jag har inga barn själv och är dåligt insatt, men jag tänkte på det faktum att du inte mår speciellt bra. Kan tänka mig att endast det fysiska måste vara grymt jobbigt, men som jag förstått det mår du ju heller inte bra psykiskt..?

Ja, det är en bra fråga och du ska få det svar som jag har fått. Just nu (eller förra veckan) vägde dem för-och nackdelarna med en igångsättning. Och fanns fler nackdelar än fördelar just då. Som jag fick det förklarat för mig är det så att en andragångsföderska´s livmoder är känsligare på många sätt, den funkar exeplariskt när dom naturliga värkarna sätter igång, men att det klarar av "artificiella" dvs framtvingade värkar sämre, och att det finns risk för att den brister, eller att det slutar med snitt eller sugklocka. MEN självklart, ju längre tiden som går, desto sämre kommer jag må, både psykiskt och fysiskt, och man får då väga om för och nackdelarna. Dessutom HAR det äntligen börjat hända saker, och dom KOMMER ta hål på mina hinnor så fort dom bara kan....

Förklarade jag så att ni förstod? Svårt att sätta egna ord på en Läkares ord. :)





Anonym:
Sitter på några frågor som jag är nyfiken på! ;-) Det är roligt att följa din blogg.. :-) Jag undrar hur tänkte kring bröstoperationen. Vad var det som gjorde att du gjorde operationen innan du fått alla barnen klart? Gick ju så snabbt i bebisverkstaden.. ;-) Hur påverkas brösten av en graviditet och amning? :-) Är operationen värt pengarna tycker du? :-) Vilken klinik och vilket material har du? :-) Skulle ni kunna tänka er fler barn? :-) Lycka till när det är dags för er lilla tjej att komma! :-)


Tack, och hoppas du kommer fortsätta följa den. Ni läsare är som sagt viktig för mig annars är det inge skoj att blogga. :)
Oj, anledningen till min BröstOP var helt enkelt att jag kände mig inte som "Anna" i den nya kroppshyddan som jag fick av amningen. Jag kände mig otroligt okvinnlig och oattraktiv. Det gick så långt att min kära R inte fick se mig naken på sammanlagt 9 månader. Så utan operationen skulle det helt enkelt inte blivit några fler barn, om jag ska vara helt ärlig.
Hur mina bröst kommer påverkas av kommande amning kan jag faktiskt inte svara på, det får tiden utvisa. Men jag är inte så noga med att brösten ska vara "fasta" utan jag är nöjd med att ha något som fyller ut BHn.

Operationen är och var absolut värt varenda öre. Jag kan säga helt ärligt att jag älskar mina bröst. Dom är mjuka, inte alls hårda och "bolliga". Jag opererade mig på
REformedica i Örebro, och det valet kändes helt rätt av mig. Och efter ett par samtal med Plastikkirurgen så bestämde jag mig för silikon, 385cc. Då gick jag från absolut ingenting till en fin D-kupa. Just nu har jag en ...översvämmad E-kupa pga alla hormoner.. :)

Vi vill absolut ha fler barn, MEN.. om 5-6 år. :)
Först vill jag utbilda mig klart och få jobba lite.




Theres:

Vad roligt!

- Vad tycker du är det mest viktiga att köpa innan bebis? Alltså något som du anser ha varit riktigt användbart under din första tid som mamma, förutom "självklara" saker som barnvagn etc.

- Motsatsfråga till den första. Finns det något som inte alls har kommit till användning?

- Hur kommer innehållet i din BB-väska att skilja sig denna gång jämfört med din första förlossning? Om du bortser från färgerna på bebiskläderna ;)

- Vilken middag blir det en vardag om du får bestämma? Och vad blir det för "helgmat"?

- Kan du spela något instrument?

- Hur kommer det sig att du började blogga?

- Har du körkort?

Jag kommer inte på några fler frågor för tillfället, återkommer i så fall :)



Oj, självklart har min syn på allt "nödvändigt" till bebisen ändrats otroligt denna gång. Jag är inte alls lika nipprig på om jag glömt köpa något och har verkligen inte panik-handlat något.
Det som känns skönt att ha hemma är såklart lite hudsalvor både för bebis och mamma, man vet aldrig om man får problem med bröstvårtorna eller likn. Sen några saker som känns skönt att jag har hemma är babyvakten och babysittern och bärselen. Dessa är gudagåvor för avlastande trötta armar.. :)
Man kan gott och väl, ta saker lite som det kommer.. :)


Något som absolut inte kom till användning för OSS med William, var hela hans rum som vi inrett så noga och fixat och trixat med, och hans säng. Han spenderade första halvåret med oss och i vår säng. Men där är det ju väldigt olika hur man är som person och vad man bestämt sig för.
Samt nagelsaxar och nagelfilar och allt sånt där.. :)


Innehållet i min BB-väska skiljer sig radikalt! Av många anledningar. Dels för NU vet jag vad som behövs och inte behövs, och för att denna gång ska jag stanna kvar på Vårdhotellet, förra gången åkte jag hem 12 timmar efter att han föddes. Denna gång kommer jag ha följande

*En hel drös med trosor, stora bekväma tanttrosor.
*MILD intimtvål
*Mjukisdress
*Bekväm amningsbh + amningskupor.
*Hudkräm, till kropp och ansikte
*LIPSYL!!!! Dödsviktigt då det behövs under förlossningen, LOVAR jag!
*hygienartiklar, det vanliga tandborste ect
*sköna tofflor att tassa runt i.

Till bebis
*Sovpåse, lätt att byta blöja och slipper klä av bebisen.
*mössa och tossar
*Napp
*Och något klädesplagg.




Rolig fråga ang mat. :)
Till vardags om JAG får bestämma äter vi en smarrig pastarätt ex Pasta carobonara. Lätt och fort ska det gå!
Men till helgen äter jag gärna något mer lyxigare och gör gärna middagen mysigare, kanske hemmagjord pizza och lite tändaljus. Man ska njuta av den lediga tiden och försöka göra lite tillsammans tror jag. :)


Jag kan I N T E spela något instrument, tyvärr. Jag önskar och skulle verkligen vilja kunna spela gitarr.


Ja hur kommer det sig att jag började blogga. Jag har alltid skrivit väldigt mycket, och det hela började nog redan på Lunarstorm. Jag har aldrig varit en höjdare på att "prata av mig" med nära och kära utan jag har alltid satt mig ned för att skriva. MEN denna blogg läses av rätt många, och det är både på gott och ont. Jag känner många gånger att jag inte kan skriva det jag verkligen VILL och BEHÖVER, just för att jag då lämnar ut mig själv och mina nära för alldeles för många.. Jag funderar därför på att skaffa en lite mer personlig blogg som bara vissa får läsa. :)


Roligt att du frågar om körkort. Jag har faktiskt inget körkort och det har varit väldigt jobbigt när man har ett litet barn. Många gånger har jag liksom suttit fast här hemma. Bara enkla saker som att ta sig till affärn och handla kan vara riktigt jobbigt om man inte kan ta bilen, vissa dagar när man absolut inte fått sova eller likn kanske man inte orkar sig på en 30 minuters prommis till affären liksom.... MEN, körkortet ska jag ta till sommaren, när Robban har semester. Vi ska boka in mig på en intensivkurs som skulle ta 2-3 veckor. DET längtar jag till!! =]





Anonym:
Hej! Kul med frågestund=)

Skulle bara vilja veta om bebis nr 2 var planerad eller om det bara hände? Och hur kom ni fram till att ni ville ha så tätt mellan barnen? Vi ska börja med verkstaden i sommar så då blir det förhoppningsvis runt 2,5 år emellan våra=)


Bebis nummer 2 VAR planerad. Mycket väl dessutom! Nog därför vi lyckades så fort också, pippade på ägglossning och bebis blev till! ;)
Jag har några år mellan mig och mina syskon och jag har nog alltid kännt mig "Sist och minst" och det har inte alls känts kul mångra ggr, medans Robban och hans syskonskara har väääldigt tätt emellan sig och har väldigt täta band med varandra. Så vi har båda sagt att vi vill ha väldigt tätt mellan våra barn.

Lycka till med Bebisverkstan!!





Petra:
Hur träffades ni två? nyfiken :) inget du måste svara på... nu är jag så nyfiken när lilla L kommer. :)



Jag och Robban träffades genom en gemensam vän, som heter Jessica. Och efter det började vi mejla varandra och prata med varandra på telefon oftare och oftare. Men det tog faktiskt ett tag för mig att fatta vilken fin människa han var då jag var mitt uppi ett annat "drama".
Men när jag väl tillät mig att inse och känna, så vart jag dödskär.

Vi dejtade några veckor innan jag ens berättade om honom för mina vänner. Under väldigt lång tid gick han under namnet MrX. Just för att jag inte ville att något eller någon skulle försöka förstöra det fina vi började få, vilket hänt alltför många ggr i mitt liv, förr. :)





Karla:
Hur länge har du och robban vart ilag?=)


Till sommaren firar vi 4 år tillsammans. :)




Elin
Hej, jag läste att ni flyttat från huset till lägenhet, stämmer det? Får jag fråga varför ni tog detta beslut? Det låter ju ganska "opraktiskt" att bo som två barnsfamilj i en lägenhet? kram


Det beror helt vad man väljer att lägga sin tid på. Att vara husägare innebär ett visst ansvar också, speciellt om det är saker som måste renoveras och skötas. För oss, just nu, är tiden med barnen det viktigaste för oss, inte att ha en gård utanför som knappt används. Dessutom så är inte vårat hus speciellt stort, vi kommer leva påsamma yta i lägenheten som här i huset, så för oss blir det absolut INTE optraktiskt, utan snarare tvärtom. Jag slipper massa trappor att oroa mig för att barnen ramlar o slår sig i och jag har allt på en och samma våning, vilket känns otroligt skönt! :)






Miia:
Jag har en "enkel" fråga. Hur gammal är du? Vilket år är du född? Lycka till med lilla L! Kram


Ganska roligt, senast i går när jag och Robban satt och pratade sa jag fel ålder på mig själv. Jag trodde jag skulle fylla 22 i sommar, men det är ju 23 jag fyller. Jag är född den 9:e augusti 1987. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback